štvrtok 17. mája 2012

Rozvoj a aktuálny stav dlhovej krízy


Stiahnuť celú publikáciu: Inflačné činitele svetovej ekonomiky a opatrenia proti ich dopadom



Dvadsať rokov globalizácie so sebou prinieslo, okrem rastu svetového obchodu, aj zadlžovanie vo verejnom sektore. Odstránenie bariér medzinárodnej výmeny tovarov a služieb umožnilo rozvojovým krajinám využiť príležitosti, ktoré nová koncepcia svetovej ekonomiky vytvorila. Hlavne krajiny juhovýchodnej Ázie ťažili z nastaveného trendu. Na druhej strane však trend vyhovoval aj ekonomikám rozvinutých krajín. Počas tohto obdobia vytvorili veľkú sumu dlhov. Skoro dvadsaťročný rast západných ekonomík a zvyšujúca sa životná úroveň vytvorili predpoklad pre víziu neustáleho rastu a prosperity. S týmto predpokladom bohaté krajiny (ale aj menej bohaté krajiny, ťažiace z hospodárskej integrácie, ako je napríklad Grécko), začali vytvárať veľké množstvá dlhov. Keďže dlh je požiadavka na hodnoty v budúcnosti a skúsenosti nielen politikov, ale aj finančného sektoru boli vytvárané na základe vidiny neustáleho rastu, javilo sa výhodnejšie vytvárať dlh v súčasnosti a splácať ho v budúcnosti, keď bude ekonomika väčšia a výkonnejšia. Ekonomiky rozvinutých krajín ťažili z novej koncepcie usporiadania svetového hospodárstva. Globalizácia umožnila nielen efektívnejšie využitie globálnych zdrojov. Vytvorila aj paradoxy, ktorých dôsledky sa prejavili v globálnom hospodárskom a finančnom systéme vo forme krízy – najskôr hypotekárnych dlhov, dlhov bánk a neskôr ako dlhov štátov.

Po rozpade Sovietskeho zväzu sa ekonomika USA stala centrom svetového finančníctva a obchodu bez adekvátneho geopolitického súpera. Dôvera v silu ekonomiky Spojených štátov bola neotrasiteľná. Dolárový systém dominoval svetovému obchodu, ceny ropy klesli a úrokové miery sa znižovali. Ekonomika USA začína od tohto obdobia hospodáriť s čoraz väčším deficitom. Po Savings and Loans kríze si USA nemohli dovoliť dvihnúť úrokové miery, avšak dôvera v ich ekonomiku bola taká silná, že aj napriek hospodáreniu s prehlbujúcim sa deficitom a narastajúcemu dlhu, úrokové miery ostávajú nízke. Obchodný deficit USA od začiatku 90. rokov neustále narastal (obrázok 11). Krajina spotrebovala viac, ako bola schopná vyprodukovať pre svojich obchodných partnerov. Hlavne Čína v tomto období začína spotrebiteľov USA zásobovať lacným tovarom vďaka nízkej cene práce v tejto krajine. USA však Číne neposkytujú adekvátne protihodnoty v rámci obchodnej výmeny a medzi rokmi 1991 až 2008 vzrástol obchodný deficit s Čínou z 12,7 miliardy dolárov na 268 miliárd (US Census Bureau, 2012). Čína využíva najväčší zdroj ktorý vlastní – prebytok pracovnej sily – a vytvára veľké zásoby dolárových rezerv. Obchod je pre Čínu výhodný, pretože americké podniky exportujú do  tejto ázijskej krajiny svoju výrobnú bázu, pozdvihujú úroveň čínskej ekonomiky a tým kompenzujú jednostranné obchodné vzťahy. Čína na druhej strane skupuje za dolárové zásoby dlhopisy Spojených štátov. Čína, spoločne s Japonskom a arabskými štátmi exportujúcimi ropu, skupuje dlhopisy USA za dolárové hospodárske prebytky a držia úrokové miery dolárového systému nízko. Nízke úrokové miery na druhej strane umožňujú americkej ekonomike jednoduchú spotrebu na dlh a podporujú rast produkcie v Číne.



Obr. 11: Obchodná bilancia USA
Zdroj: Agentúra Reuters
Dostupné na: http://tutor2u.net/blog/index.php/economics/comments/recession-cuts-the-us-trade-deficit-in-half/

Transferom dlhu a jeho recykláciou si mohlo hospodárstvo USA dovoliť nízke úrokové miery,  rastúci dlh a hospodársky deficit zároveň. Nárast dlhu a neschopnosť produkovať pre obchodných partnerov aspoň toľko, koľko oni produkujú pre krajinu, je známkou upadajúcej ekonomiky. V skutočnosti by mali úrokové miery rásť, aby investorom do dlhopisov kompenzovali riziko. Takáto situácia napomohla nafúknutiu hypotekárnej bubliny, pretože vytvorila ilúziu možnosti neustálej spotreby na dlh a trvalo nízkych úrokových mier. James Scurlock, známy americký ekonóm a tvorca viacerých dokumentárnych filmov, komentoval vznik hypotekárnej bubliny neustálou infúziou lacných prostriedkov z Ázie slovami „Američania robili peniaze tak, že si medzi sebou predávali domy s peniazmi, ktoré si požičali od Číňanov.“ (Scurlock, 2007) Čínska ekonomika aj ekonomika USA mohli v tomto systéme cirkulácie dlhu rásť zároveň. Ekonomika USA však vytvorila voči Čínskej ekonomike veľké množstvo záväzkov. Za peniaze, ktoré vznikli ako spotrebný dlh v USA, sa nakupoval tovar z juhovýchodnej Ázie. Následne sa tieto peniaze využili na nákup dlhopisov a iných dlhových inštrumentov v USA, multiplikovali sa ako spotrebné úvery a opäť sa za ne nakupovalo zbožie z Ázie. Takýto cyklus by vyprodukoval obrovskú infláciu, keby neboli prostriedky zmrazené prostredníctvom derivátového trhu a neumožnila by sa spotreba lacného dovážaného tovaru. Čína podľa odhadov drží dohromady okolo 1,5 bilióna dolárov (Burger, 2011) avšak derivátový trh má objem skoro 700 biliónov dolárov podľa odhadov Banky pre medzinárodné vyrovnanie. Navyše, sa všetky tieto dlhy stali prostredníctvom odpredaja derivátových kontraktov bankám a investičným spoločnostiam súčasťou svetovej ekonomiky.

Situácia, v ktorej sa USA ocitli, im umožnila vytvárať dlhy bez toho, aby museli rátať s rizikom inflácie. Krajina, ktorá vytvára dlhy ale výkon jej ekonomiky neumožňuje splatenie týchto dlhov, musí rátať s rastom úrokových mier. Krajina si nemôže dovoliť dlhodobo produkovať dlhy a obchodný deficit zároveň bez toho, aby sa zachytila v dlhovej špirále a spôsobila bankrot alebo hyperinfláciu. Príkladom môže byť medzivojnové Nemecko, ktoré v rámci reparácií prišlo o priemyselné regióny a kolónie, čím sa podkopala jeho produkčná schopnosť a zároveň bolo nútene splácať stále rastúci dlh. Niečo také si krajina jednoducho nemôže dovoliť. Určite nie dlhodobo. Navyše, ak krajina vedie najväčšie svetové výdavky na zbrojenie a dve dlhodobé vojenské operácie.

Systém recyklácie dlhov a ich následné zmrazovanie a odpredaj do svetovej ekonomiky umožnil hospodáriť s dlhom a zároveň držať úrokové miery nízko. Celkový dlh USA voči HDP krajiny tak mohol rásť exponenciálne celé desaťročia. Ako je vidieť na grafe (obrázok 12), dlh rástol oproti výkonom hospodárstva z počiatku pomaly avšak liberalizácia finančného sektora, ktorá začala počas vlády prezidenta Ronalda Regana v 80. rokoch, nastavila trend čoraz intenzívnejšieho zadlžovania.

Obr. 12: Celkový dlh USA k HDP
Zdroj: Federal reserve
Dostupné na: http://www.creditwritedowns.com/2010/12/trees-grow-sky.html

Známa štúdia This time is different (Reinhart, 2009) analyzuje 800 rokov inflácií, bankrotov, kríz medzinárodného dlhu a finančných bublín. Práca prezentuje opakujúcu sa ilúziu finančných a politických elít, ktoré si pred každou krízou myslia, že situácia sa zmenila. Že oni sú šťastnou výnimkou, ktorá môže vytvoriť oveľa viac dlhu ako dokáže poskytnúť hodnôt. Autori popisujú súčasnú situáciu v USA nasledovne (Mauldin, 2011, s. 107):
„O ekonomike USA zbierame dáta naspäť od roku 1916. Nikdy sme neboli takto zadlžení. Aj napriek určitému poklesu dlhu v nedávnej minulosti sme stále vysoko zadlžený národ. Rovnako, ako ostatné rozvinuté krajiny. ... Myslím, že sme začali obdobie veľmi mierneho rastu. Určite si nemyslím, že toto obdobie bude vytvárať rovnaké investičné prostredie, ako sme mali počas bláznivých dní IT bubliny alebo bubliny rizikových hypoték. Myslím, že budeme mať iné, oveľa triezvejšie obdobie.“
Pomalý rast ekonomiky, narastanie dlhu a dlhové zaťaženie, ktoré predstavuje 3,5 násobok výkonu hospodárstva, nevytvára obraz o perspektívnej budúcnosti nielen americkej ekonomiky, ale ani svetového finančného systému. V roku 2011 boli USA nútené dvihnúť legislatívne stanovený dlhový strop verejných financií, aby mohli zvýšiť štátny dlh nad povolenú hranicu. Ak by dlh nebol navŕšený, hrozila by platobná neschopnosť USA, alebo drastické škrty vo verejných výdavkoch. Na základe rozhodnutia bol o niekoľko dní po navýšení dlhového stropu agentúrou Standar and Poor´s znížený úverový rating, po prvý krát v histórii krajiny. V súčasnosti neexistujú žiadne historické príklady, kedy sa krajina dostala z takto veľkého dlhového zaťaženia bez spustenia hyperinflácie alebo bankrotu. Najbližšie má k vzniknutej situácii Britské impérium v čase svojho úpadku, kedy znížilo svoj dlh v dlhodobom horizonte od polovice devätnásteho storočia do roku 1900. Dlhové zaťaženie impéria však v tom čase bolo len 2,6 percent HDP a dlh kupovali prevažne domáci investori. Navyše svet v tom čase prechádzal priemyselnou revolúciou hnanou fosílnymi palivami, ktoré zvyšovali produktivitu práce, čim generovali dostatočné zisky na splatenie dlhov. To však, ako bude preukázané v ďalšej časti, v budúcnosti nebude možné.

V prípade, že úrokové miery sú vysoké a dlh sa nepodarí splácať, krajina sa môže ocitnúť v platobnej neschopnosti behom krátkeho času. A keďže dlh je požiadavkou na hodnoty v budúcnosti, krajina musí vytvárať hodnoty minimálne rovnakým tempom, akým spláca dlh. Ak sa krajina dostane do krízy a jej ekonomika stagnuje, potom môže exponenciálne rastúci dlh spôsobiť, že kríza krajiny sa prehĺbi a v prípade rapídneho rastu úrokových mier, krajina nebude schopná kryť svoje záväzky. Ekonomika sa následne dostane do dlhovej špirály a musia sa aplikovať radikálne opatrenia, ktoré umožnia krajine splatiť dlh, pretože odďaľovanie situácie problém nielen zväčšuje, ale zväčšuje ho exponenciálne. Strata dôvery v ekonomiku USA môže oslabiť dolár na dlhú dobu. Ak by investori začali odpredávať aktíva denominované v dolároch, utrpela by tým nielen ekonomika USA, americký akciový trh, ale hlavne trh derivátov nominovaných v dolároch. Hrozil by kolaps americkej ekonomiky a vláda USA by musela konať ešte agresívnejšie, ako v roku 2008, či dokonca v roku 2001, keď bola kvôli panike útokov jedenásteho septembra na niekoľko dní uzavretá New York-ská burza.

Štát má v prípade zväčšujúceho sa dlhu niekoľko možností. Prvou je tzv. rollover dlhu, čiže výmena starých dlhov za dlhy nové, avšak s vyššou rizikovou prirážkou. V tomto prípade krajina predá nové dlhopisy, ale s vyššou úrokovou mierou, aby zaplatila držiteľom starých dlhopisov. Problém sa nevyrieši, krajina týmto krokom získa čas. V budúcnosti bude musieť ekonomika rásť ešte rýchlejšie, pretože úroky za dlh v nasledujúcom období budú väčšie. Mnoho takýchto dlhopisov má špekulatívny charakter. Druhou možnosťou štátu sú drastické škrty vo verejných výdavkov, čím sa získajú prostriedky na uspokojenie veriteľov. Ani tento krok však nie je zárukou, že dlhová situácia sa stabilizuje. Škrty vo verejných výdavkoch často postihujú sociálny systém, vedu, výskum a rozvoj infraštruktúry. Štáty, ktoré vykonávajú drastické škrty vo verejných výdavkoch, za účelom stabilizácie dlhovej alebo monetárnej krízy, často týmito opatreniami poškodzujú ekonomiku a jej rast v dlhodobom horizonte. Výdavky, ktoré poskytujú štáty pre domácu ekonomiku, majú svoj podiel na HDP krajiny. Ak nastane zmena výdavkov rýchlo, ekonomika nemá možnosť prispôsobiť sa tomuto výpadku zdrojov a HDP krajiny sa zníži. Takéto opatrenia zvyšujú pomer dlhu k HDP, a následne zvyšujú rizikovú prirážku pri predaji dlhopisov, preto krajina bude musieť v budúcnosti platiť vyššie úrokové miery. Škrty vo verejných výdavkoch často vedú k hlbokej a dlhodobej stagnácie ekonomík, ako bolo možné sledovať v mnohých krajinách Južnej Ameriky a Afriky.

Ďalšími možnosťami krajiny sú: devalvácia meny, tlač peňazí alebo bankrot. Devalvácia domácej meny sa obyčajne vykonáva za účelom zvýšenia konkurencieschopnosti domácich produktov na zahraničných trhoch. Štáty vykonávajú devalváciu za účelom podpory ekonomiky, avšak aj toto opatrenie má svoje dôsledky. Môže taktiež viesť k vytvoreniu alebo prehĺbeniu domácej hospodárskej krízy a to hlavne vtedy, ak sú pôžičky denominované v zahraničných menách. V takom prípade oslabenie kurzu domácej meny proporcionálne zvyšuje dlhové zaťaženie. Príkladom môže byť Maďarsko, ktorého obyvateľstvo využívalo hypotéky denominované vo švajčiarskych frankoch. Podľa odhadov je objem týchto záväzkov o veľkosti 1,1 miliardy forintov (Roddy, 2011). Ak by nastala hromadná platobná neschopnosť maďarských občanov, dôsledky pre krajinu by boli veľmi vážne. Následné politické tlaky a strata dôvery bánk v ekonomiku ako celok je badať aj v prípade Maďarska. Ako sa vyjadril Radovan Jelasity, Výkonný riaditeľ Erste Group Bank AG pre Maďarsko:  „Je potreba kompletne zmeniť strategické zmýšľanie Erste v Maďarsku, kvôli nestabilnému a nepredvídateľnému trhovému prostrediu pod Orbánom“ (Groendahl, 2011), po tom, čo Erste Group vykázala stratu 700 miliónov eur v dôsledku nesplácania maďarských hypotekárnych záväzkov a zmeny legislatívy za vlády Viktora Orbána. Ďalším faktom je, že po devalvácii meny môže nastať zvýšená inflácia, pretože proporcionálne k poklesu hodnoty domácej meny vzrastú ceny importu. Hlavne ak krajina dováža energetické komodity na chod svojej ekonomiky a potraviny pre domácu spotrebu. V prípade veľkého znehodnotenia domácej meny môže pre krajinu, ktorá je závislá od dovozu ropy alebo zemného plynu, znamenať vážne problémy.

Krajina taktiež môže tlačiť peniaze. Tlač peňazí na uspokojenie záväzkov nie je dlhodobé riešenie a má podobný dopad ako devalvácia meny. Vytváranie obeživa, ktoré nie je kryté reálnou ekonomikou spúšťa infláciu, čím dôjde k znehodnoteniu domácej meny. Riadiť infláciu nie je jednoduché a jedná sa o riskantnejší variant, ako devalvácia meny. Medzi vytváraním nekrytých peňazí a prejavom inflácie môže nastať časový posun. V prípade, že boli veritelia uspokojení nekrytými peniazmi, ale peniaze neboli využité v procese výmeny a služieb, potom sa inflácia nemusí prejaviť. Peniaze, ktoré sa nehýbu, nemôžu spôsobiť infláciu, tak ako v prípade zmrazených záväzkov vo forme derivátových a iných trhov. Ak sa však začnú po čase využívať v ekonomickom systéme, bude v ňom viac peňazí ako je potrebné a mena sa začne znehodnocovať. Práve časový odstup medzi tlačením peňazí (nadnesene prezentované, keďže v súčasnosti sa tento proces vykonáva elektronicky), môže byť rozhodujúci pri aplikácii jednotlivých scenárov. Obzvlášť ak sú politickí lídri vo svojej funkcii dočasne. Spustenie inflácie je však nebezpečný proces, pretože krajina môže obdobným procesom, ako pri dlhovej špirále, následne prejsť dlhodobou krízou. Ak nestrážený proces inflácie prekročí kritickú hranicu, môže vzniknúť hyperiflácia. V procese hyperinflácie sa domáca mena znehodnotí, úspory obyvateľstva podstatne klesnú a väčšina obyvateľstva, ktorého príjmy budú zaostávať za infláciou pocíti pokles životnej úrovne.

Proces riadenej inflácie, teda devalvácie meny behom krátkeho času, bude najpravdepodobnejšie riešenie súčasnej finančnej krízy. Ak sa bude javiť situácia neudržateľná, či už z dôvodu praskania masívnej derivátovej bubliny, alebo v dôsledku geopolitických udalostí v súvislosti s ropným trhom, potom najracionálnejšie riešenie dlhových problémov prezentuje rázna devalvácia. Jednak proces tvorby peňazí má zabudovanú infláciu (znehodnocovanie peňazí) vo svojej podstate a bude jednoduchšie „plávať s prúdom“ a zároveň v súčasnom digitalizovanom finančnom systéme je možné devalvovať menu za veľmi krátke časové obdobie. Dá sa očakávať, že vlády, v súčinnosti s centrálnymi bankami, vyhlásia bankové prázdniny a rázne devalvujú menu. Neriadený proces roztopenia veľkého množstva zmrazených dlhov by sa pravdepodobne vymkol z pod kontroly. Scenár riadeného odstrelu prostredníctvom rázneho znehodnotenie meny poskytuje sľubnejšie perspektívy na kontrolu situácie vo všetkých moderných ekonomikách, zvlášť s ohľadom na situáciu na ropnom trhu, ktorá bude popísaná v nasledujúcej časti.

Možnosťou štátu je taktiež vyhlásiť bankrot. Ak štát nie je schopný plniť si svoje záväzky, vyhlási platobnú neschopnosť. Takýto krok, aj keď otrasie dôverou v ekonomiku krajiny, nemusí nevyhnutne znamenať kolaps ekonomiky. Ak krajina vlastní dostatok primárnych surovín, prekoná krízu jednoduchšie. Príkladom môže byť Rusko, ktoré vyhlásilo platobnú neschopnosť v roku 1998.  V súčasnom, vzájomne prepojenom ekonomickom systéme, však aj pád periférnych ekonomík môže spôsobiť pád celého finančného systému. Ak niektoré krajiny odmietnu splatiť svoje dlhy, zasiahnuté banky, ktoré danému štátu požičali prostriedky, môžu taktiež vyhlásiť platobnú neschopnosť a vlna bankrotov štátov a veľkých bánk sa zopakuje rovnako ako v roku 2008. V súčasnej situácii by bankrot krajny, ako je Grécko, mohol prostredníctvom CDS kontraktov spustiť lavínu insolvencií finančných inštitúcií naprieč Európou, USA a neskôr aj svetom. Deriváty typu CDS sú formou poistenia voči stratám, ak dlhopis nedosiahne prisľúbený výnos. Straty musí kompenzovať predajca tohto derivátu, teda finančná inštitúcia ktorá ho vytvorila. V prípade krachu Gréckej ekonomiky by museli byť CDS deriváty vypísané na grécke dlhopisy aktivované. Banky by investorom vyplatili straty a prevzali by na seba dlhopisy zbankrotovanej krajiny. Banky si počas dlhovej krízy nemôžu dovoliť platiť kompenzácie za straty a zároveň do svojich kníh preberať vysoko rizikové dlhopisy. V súčasnosti je preto pre banky výhodnejšie financovať grécky dlh s pomocou verejných zdrojov členských krajín eurozóny. Swapové kontrakty (derivátové záväzky, ku ktorým patria aj CDS deriváty – skratka pre Credit Deafult Swap), ktoré sú viazané na úrokové miery, tvoria väčšinu zo skoro 450 biliónov záväzkov viazaných na úrokové miery (viz. obrázok 13). Aj keď by jedna krajina nemusela spustiť lavínu vyplácania kompenzácií a hromadné preberanie bezcenných úverov zo strany bánk, krach krajín zo skupiny PIIGS (skratka pre Portugalsko, Taliansko, Írsko, Grécko a Španielsko) tento potenciál určite má. Úvahy o znížení dlhu o polovicu a výmene gréckych dlhopisov, ktoré vlastnia veritelia Grécka, na jeseň roku 2011 ukázali, ako sú CDS kontrakty citlivé na zmeny výnosov z dlhopisov. Ako povedal manažér strategických investícií Londýnskej Credit Agricole SA, Harpreet Parhar: „Zdrojom bude veľa otázok smerujúcich k hodnote CDS kontraktov. Určite budú obavy o CDS kontrakty európskych štátov“ (Glover, 2011). Treba upozorniť, že rovnakým spôsobom začala praskať bublina hypotekárnych derivátov. Krach sektoru supbrime hypoték spustil hromadné vyplácanie CDS kontraktov, ktoré boli vypísané na CDO balíky hypoték. Banky následne vyplácali za stratové balíky úverov poistky a museli na seba preberať stratové dlhy. V krátkom čase sa niektoré banky stali insolventné s knihami plnými tzv. toxických aktív. V prípade pádu niektorých európskych ekonomík a dokonca aj Grécka, existuje potenciál na spustenie výpredajovej paniky a aktivizáciu CDS derivátov, tak ako toho bola svetová ekonomika svedkom v roku, 2008. V súčasnosti však štáty nebudú môcť poskytnúť záchranné balíky, lebo rovnako ako zvyšok ekonomických subjektov, sú stále vo väčšej miere zaťažené dlhom. Navyše potrebné prostriedky by museli byť pri páde derivátového trhu obrovské. Hypotekárna kríza, ktorá spustila reťazovú reakciu a súčasné problémy hospodárstva mala objem 5 biliónov dolárov avšak v prípade pádu ekonomík by sa jednalo o desiatky až stovky biliónov.


Obr. 13: Objem derivátových kontraktov viazaných na úrokový mieru
Zdroj: Banka pre medzinárodné vyrovnanie
Dostupné na: http://www.clevelandfed.org/research/trends/2011/0811/02finmar.cfm?DCS.nav=RSS

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára