Stiahnuť celú publikáciu: Inflačné činitele svetovej ekonomiky a opatrenia proti ich dopadom
Význam ropy začal rásť krátko pred koncom devätnásteho storočia. Dovtedy mala táto čierna kvapalina, vytekajúca zo zeme na niektorých náleziskách, málo využitia. Medzinárodnej preprave, či už na obchodné účely alebo v rámci vojenského zabezpečenia svetových morí, kraľovalo uhlie. Ako prvý si strategický potenciál pre lodnú prepravu všimol kapitán John Fisher. V roku 1882, kedy verejne publikoval svoje názory ohľadom lodnej prepravy založenej na pohone ropnými látkami, odborná verejnosť považovala jeho prognózy za rojčenie. Aj napriek zjavným výhodám, ktoré ropa poskytuje oproti uhliu (Engdahl, 1992, s. 29):
· vojnová
loď poháňaná dieselovým motorom zanechávala v ovzduší málo stôp, zatiaľ čo
dym z uhoľného komína bolo vidieť na 10 míľ,
·
loď
s parným pohonov vyžadovala 4 – 9 hodín, aby dosiahla plný výkon, zatiaľ
čo plavidlu s naftovým pohonom stačilo 30 minút a ďalších 5 minút aby
dosiahlo maximálny výkon,
· doplnenie
paliva trvalo na lodi poháňanej dieselovým motorom 12 hodín s vyťažením
dvanástich mužov, uhlie dopĺňalo 500 mužov počas piatich dní,
· dieselový
motor ekvivalentného výkonu v konských silách dosahoval len tretinu
hmotnosti motora poháňaného uhlím a vyžadoval štvrtinu tonáže paliva,
·
akčný
rádius flotily poháňanej naftou bol približne štvornásobný oproti parnej.
Ropa sa súčasnosti podieľa na 36-40% celkovej spotrebe energie vo
svete. (Greer, 2010, s. 11) Pohonné látky vyrábané z ropy zabezpečujú
prakticky celú energetickú potrebu dopravy (približne 95-98% podľa OECD).
Narušenie ich dodávok, ich nedostupnosť alebo vysoká cena by narušila
prepravu nielen v rámci medzinárodnej výmeny tovarov, ale aj v rámci
jednotlivých štátov a regiónov. V prípade obmedzenia zdrojov pre
prepravu v rámci medzinárodného obchodu by bol ohrozený globálny
hospodársky rast. Ak by bol nedostatok dlhodobý, hrozil by zároveň dlhodobý
nedostatok veľkého množstva tovarov, ktorých produkcia v dnešnej globálnej
a špecializovanej ekonomike je viazaná na konkrétne regióny. Ako príklad
môžu poslúžiť záplavy v Thajsku na jeseň v roku 2011. Zatopenie
približne 1000 tovární na výrobu hard-discov spôsobilo ich nárast ceny na
svetovom trhu o 10% (Fuller, 2011). Ak by sa narušil chod globálneho
obchodu ako celku, predstavovalo by to pre medzinárodnú ekonomiku
nepredstaviteľné straty. Pritom závislosť dopravy na rope neustále narastá.
Podiel pohonných hmôt produkovaných z ropy má rastúci charakter. Zatiaľ čo
v roku 1973 sa v doprave spotrebovalo približne 45,4 percenta
celkovej ropnej produkcie, v roku 2004 to bolo 57,7 percenta
a v roku 2007 až 61,2 percenta. (International Energy Agency, 2012)
Čoraz väčší objem svetového obchodu vyžadoval neustály nárast objemu prepravy.
Úvermi posilňovaná spotreba západného sveta
kládla zväčšujúce sa nároky na využívanie energií. Medzinárodný obchod
rástol exponenciálne a počas éry globalizácie dramaticky expandoval, ako
je vidieť na obrázku 22. Ekonomika poháňaná dlhom vo všetkých jeho formách
vyžaduje produkciu, ktorá bude rásť rovnakým tempom ako dlh, inak dlhy nebudú
môcť byť splatené. Neustály rast spotreby následne vyvoláva tlak na využívanie
energií pre produkciu tovarov a ich distribúcie v rámci svetovej
ekonomiky. Exponenciálny rast dlhov vyžaduje aby s ním hospodársky rast
držal krok a s ním zároveň rovnakým tempom rástla spotreba palív.
Obr.
22. Exponenciálny rast svetového obchodu
Zdroj: Oxford Economics - The Impact of the Express Delivery Industry
on the Global Economy
Zdroj: http://www.euroexpress.org/
Nebezpečným sa teda nestáva len silná závislosť ekonomického rastu
a prosperity na uhľovodíkových palivách, ale aj vývoj spotreby palív
v budúcnosti. Prudké zmeny ceny ropy môžu narušiť svetový obchod
a znemožniť ozdravenie západných ekonomík z hospodárskej krízy.
Kontrakcia rastu svetovej produkcie by mohla spôsobiť pád komplexnej štruktúry
dlhových mechanizmov. Nebezpečným sa stane ale aj samotný rast globálneho trhu.
Ak bude dopyt po energiách narastať naďalej exponenciálnym tempom, potom tlak
na ich ceny povedie ku kolíziám záujmov národných ekonomík a ekonomických
blokov. Obzvlášť rozvinuté ekonomiky, ktoré produkty ropy vyžívajú
najintenzívnejšie (a vytvorili najväčšie množstvá dlhov), budú nedostatkom jej
importu trpieť najviac.
Spotreba uhľovodíkových palív a budúce potreby
Historická skúsenosť však ukazuje, že spotreba uhľovodíkových palív má
tendenciu rásť exponenciálne. Čoraz intenzívnejšie využívanie vysoko
koncentrovanej energie vo forme uhľovodíkových palív má svoje základy vo
vysokom raste obyvateľstva (zvyšovanie kvantity spotrebiteľov) a vo
zvyšovaní životného štandardu obyvateľstva vyspelých ekonomík (nárast využitia
množstva energie na osobu) a exponenciálnym rastom potrieb finančného
systému. Svetová populácia, v počiatočnej ére využívania ropy ako zdroja
energie, dosahovala úroveň 1,1 miliardy ľudí. Odvtedy sa populácia našej
planéty zväčšila štvornásobne, ekonomika narástla 40 krát a spotreba
energie vstúpila na desaťnásobnú úroveň (Greer, 2010, s. 112). Treba podotknúť,
že ľudstvo naďalej rastie exponenciálnym trendom a životný štýl strednej
triedy vyspelých ekonomík má len veľmi malá časť globálnej populácie.
Zvyšovanie životnej úrovne obyvateľstva rozvíjajúcich sa ekonomík nevyhnutne
zvýši ich dopyt po uhľovodíkových palivách. Tento scenár môžeme
v súčasnosti sledovať v krajinách juhovýchodnej Ázie. Akcelerátory
svetovej spotreby – rast obyvateľstva planéty a rast dopytu v súvislosti
so zvýšením životných štandardov s dodatočným tlakom finančného systému –
kladú neustály tlak na spotrebu energetických surovín. Jedná sa o dlhodobý
trend, ktorý môžeme sledovať posledných 150 rokov, ako znázornené na obrázku 23.
Avšak toto tempo je v dlhodobom horizonte neudržateľné. Exponenciálne
tempo rastu z počiatku rastie pomaly a jeho exponenciálny charakter
nie je zjavný. Po čase však prekročí kritickú úroveň a začne prudko
stúpať. Ako je prezentované na obrázku 24, práve posledné dekády sa stali obdobím
prudkého a náročne udržateľného rastu energetických potrieb.
Obr. 23: Historická svetová spotreba uhľovodíkových palív
Zdroj: Brixtol sourcebook
Obr. 24. Vývoj spotreby uhlia vo svete v porovnaní
s jednotlivými krajinami
Dostupné na: http://www.cges.co.uk/resources/articles/2011/10/11/is-coal-seeing-a-comeback
Globálna spotreba ropy sa v súčasnosti pohybuje zhruba na úrovni
85 miliónov barelov každý deň. Ak bude súčasný trend spotreby pokračovať,
potom ďalších dvadsať rokov bude nutné zabezpečiť dennú produkciu ropy na
úrovni 106 miliónov barelov a to aj napriek poklesu dopytu po fosílnych
palivách vplyvom hospodárskej krízy a iniciatívam vlád na posilnenie
alternatívnych zdrojov technológií (financovanie výskumu, dotácie atď.) (World
Energy Outlook, 2008). Podľa slov Jamesa Sleisingera, bývalého riaditeľa US
Department of Energy, aby sa takáto spotreba zabezpečila „musíme nájsť a využiť ekvivalent deviatich Saudských Arábií“
(Smith, 2010 s. 59) Takéto sú predpoklady OECD, Medzinárodnej energetickej
agentúry a hlavy ministerstva energetiky USA ohľadom budúceho rastu
spotreby energií.
Pokračovať na ďalšej kapitole: Zásoby uhľovodíkových zdrojov energie pre podporu svetového ekonomického rastu
Pokračovať na ďalšej kapitole: Zásoby uhľovodíkových zdrojov energie pre podporu svetového ekonomického rastu
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára